Saturday, 7 March 2015

Kemahuan melebihi keperluan?

Dah nak masuk 3 tahun aku bekerja. Memang alam berkerja lain dari alam belajar (obviously). Tapi tak semestinya aku berhenti dari belajar. Banyak benda yang aku belajar, yang mana tidak diajar di kita-kitab university (Hidup untuk belajar) Sebagai contoh, pengurusan wang, politik (samada tempat kerja atau politik negara), skop kerja bidang yang aku ceburi ni, bersosial (bukan di kelab malam) dan yang paling menarik, gaya pemikiran dan tingkah laku manusia. 

Memang tidak dinafikan manusia itu unik. Macam-macam orang aku pernah jumpa. Ada yang main nombor ekor, ada yang buat MLM, ada yang buat kerja 2-3 kerja dan macam-macam lagi. Bila aku fikir-fikir, kenapa jadi macam ni? 

Perkara pertama yang aku tengok dan perhati, gaya hidup dieorang. Kadang-kadang pendapatan tak seberapa tapi kemahuan melebihi keperluan. Bila dah jadi macam ni, mulalah guna duit untuk macam-macam perkara yang tak sepatutnya. 

Betul. Keperluan dan kemahuan perlu dijaga. Lebih-lebih kalau nak berkahwin (?). Perkara ni lah yang aku tak 'khatam' lagi. Bila ada duit poket lebih, mulalah guna duit untuk benda-benda yang tak perlu pon. Tapi dah hati nak. Beli juga. Lama-lama macam dah faham. Bila nak beli sesuatu, terlintas dalam otak aku, " Perlu ke benda ni? Nak pakai bila? Berfaedah ke?" Haaaaaa...dari situlah aku mula control diri aku ni.
Belanjawan tiap-tiap bulan aku control. Guna duit sebaiknya untuk keperluan. Tinggalkan kemahuan, atau pon buat tabung khas untuk kemahuan tu. Akhir bulan, bila kira-kira bajet bulanan, sebenarnya cukup pendapatan aku ni, walaupon aku meletakkan diri aku ni sebagai orang miskin bandar, yang lebih-lebih lagi dapat bantuan BR1M. Rezeki Allah bagi di tempat yang tak disangka-sangka. Alhamdulillah :)

0 comments:

Followers