Dalam hidup aku ini, 3 benda ini sudah wujud. Boleh dikatakan aku sudah biasa dengannya biarpun aku kurang suke dengan benda-benda ini. Akan tetapi, aku boleh mengatasinya dengan kecekalan aku [ayat=poyo] =p..
Yang pertama, LDK. Apakah itu LDK? Perkataan ini telah aku dengari sejak aku masuk kedalam INTEC, yang mana institusi belajar pertama aku. Sebaik sahaja masu kedalam tempat itu, dan juga selepas register, aku diagih-agihkan kepada kumpulan. Jenis sistem berkumpulan ini dinamakan LDK, atau Latihan Dalam Kumpulan. Owh..aku budak kampung. Disinilah aku menjumpai kawan-kawan aku, yang boleh dikatakan satu kepala. Dan sampai sekarang, kami semua masih lagi satu kepala di Monash University. Dengan kecekalan kami semua, kami telah berjaya untuk bersama-sama lagi selapas belajar di INTEC. Aku sangat gembira dengan kehadiran mereka ini, yang telah mewujudkan suasana harmoni dikalangan pelajar-pelajar monash. =p
Yang kedua, LDP. Apakah itu LDP? Sejak aku berpindah ke Kuala Lumpur, ibu kota yang penuh dengan kesesatan, aku sangat risau akan sesat.Bila mak aku suruh bawak kereta pegi mana-mana, aku sudah takut. takut dengan kesesatan. Sudah semestimya aku tidak tau mana-mana jalan, lebih-lebih lagi nama-nama highway. Sejenak aku berpindah ke kuala lumpur, aku terus belajar di Monash University. Jarak perjalanan dari rumah aku ke tempat belajar aku adalah dalam masa 20 minit. itu adalah paling lambat. Bila menyakan sepupu aku, dia mengesyorkan untuk mengikuti LDP. Aku kaget. LDP adalah Lebuhraya Damansara-Puchong. Owh. saya budak kampung., Tidak mengatahui semu ini. Sejak dari semester kedua, aku telah berani mengunakan LDP kerana aku kerap akali berulang alik ke rumah. Di LDP lah aku meluahkan rasa tidak keselesaan aku, rasa tension aku. Sampai sahaja kerumah, sumua rasa yang tidak senang telah hilang. Memecut dengan kelajuan 120 km/h, aku telah memendekkan tempoh perjalan kepada 10 minit. Cepatkan...=p
Yeng ketiga, LDR? Apakah itu LDR? Aku tidak mengetahui apakah itu LDR sehinggalah kawan aku yang bernama wandai, menyatakannya. Dia meminta pendapat aku tentang LDR. LDR adalah long distance relationship. Owh..aku budak kampung..Dia meminta pendapat tentang LDR itu berhasil atau tidak. Jawabnya aku kepadanya, itu semua bergantung kepada 'chemistry bond' antara dua orang itu. Samaada covalent bond, hidrogen bond, ionic bond, disulfide bond, atau dipole-dipole bond. Sejauh mana pon, kalau ikatan ini kukuh seperti covalent bond, jangan risau, hubungan itu akan ok. Jika ditanya kepada aku, aku sudah mempunyai LDR sebelum. Walau apa pun, relation jenis ini agak susah kerana peluang unutk berjumpa sangat tipis. Akan tetapi, dengan technology yang moden seperti web cam, yahoo messanger, telefon dan sebagainya, telah memendekkan jarak antara dua orang walaupun mereka berada jauh. Apa yang aku boleh cakap, binalah 'bonding' antara due kekasih, nescaya mereka akan selamat. Tetapi, bagaimanakah hendak membina bonding itu? Jika ditanya kepada aku, aku akan menjawab, kepercayaan adalah yang utama. Kalau kepercayaan antara satu sama lain tidak wujud, maka aku menbuat konklusi, 'dipole-dipole bond' lah hubungan itu. Seterusnya, mengenali antara satu sama lain. Ini juga adalah element penting dalam membina 'bonding'. Dan yang terakhir [aku dah lapar, malas nk pikir lg...haha], memahami antara satu sama lain juga penting. Semua ini penting. Setahu aku, kebanyakan LDR tidak berhasil kerana bonding yang dibina itu lemah. Mungkin pendapat para muda-mudi sekarang menyatakan, LDR ini tidak berhasil. Ia akan berhasil jika element yang aku cakapkan tadi ada. DAN sekiranya ia tidak menjadi, maka ambil bersabar dan fahamilah, jodoh itu ditangan Tuhan, bukan diatas duit syiling 50 cent seperti mana dalam cerita 'selamat pagi cinta'........
p/s: aku mengesyorkan movie 'selamat pagi cinta' kepada mereka yang bercinta...wakaka... peace...=p
Yang pertama, LDK. Apakah itu LDK? Perkataan ini telah aku dengari sejak aku masuk kedalam INTEC, yang mana institusi belajar pertama aku. Sebaik sahaja masu kedalam tempat itu, dan juga selepas register, aku diagih-agihkan kepada kumpulan. Jenis sistem berkumpulan ini dinamakan LDK, atau Latihan Dalam Kumpulan. Owh..aku budak kampung. Disinilah aku menjumpai kawan-kawan aku, yang boleh dikatakan satu kepala. Dan sampai sekarang, kami semua masih lagi satu kepala di Monash University. Dengan kecekalan kami semua, kami telah berjaya untuk bersama-sama lagi selapas belajar di INTEC. Aku sangat gembira dengan kehadiran mereka ini, yang telah mewujudkan suasana harmoni dikalangan pelajar-pelajar monash. =p
Yang kedua, LDP. Apakah itu LDP? Sejak aku berpindah ke Kuala Lumpur, ibu kota yang penuh dengan kesesatan, aku sangat risau akan sesat.Bila mak aku suruh bawak kereta pegi mana-mana, aku sudah takut. takut dengan kesesatan. Sudah semestimya aku tidak tau mana-mana jalan, lebih-lebih lagi nama-nama highway. Sejenak aku berpindah ke kuala lumpur, aku terus belajar di Monash University. Jarak perjalanan dari rumah aku ke tempat belajar aku adalah dalam masa 20 minit. itu adalah paling lambat. Bila menyakan sepupu aku, dia mengesyorkan untuk mengikuti LDP. Aku kaget. LDP adalah Lebuhraya Damansara-Puchong. Owh. saya budak kampung., Tidak mengatahui semu ini. Sejak dari semester kedua, aku telah berani mengunakan LDP kerana aku kerap akali berulang alik ke rumah. Di LDP lah aku meluahkan rasa tidak keselesaan aku, rasa tension aku. Sampai sahaja kerumah, sumua rasa yang tidak senang telah hilang. Memecut dengan kelajuan 120 km/h, aku telah memendekkan tempoh perjalan kepada 10 minit. Cepatkan...=p
Yeng ketiga, LDR? Apakah itu LDR? Aku tidak mengetahui apakah itu LDR sehinggalah kawan aku yang bernama wandai, menyatakannya. Dia meminta pendapat aku tentang LDR. LDR adalah long distance relationship. Owh..aku budak kampung..Dia meminta pendapat tentang LDR itu berhasil atau tidak. Jawabnya aku kepadanya, itu semua bergantung kepada 'chemistry bond' antara dua orang itu. Samaada covalent bond, hidrogen bond, ionic bond, disulfide bond, atau dipole-dipole bond. Sejauh mana pon, kalau ikatan ini kukuh seperti covalent bond, jangan risau, hubungan itu akan ok. Jika ditanya kepada aku, aku sudah mempunyai LDR sebelum. Walau apa pun, relation jenis ini agak susah kerana peluang unutk berjumpa sangat tipis. Akan tetapi, dengan technology yang moden seperti web cam, yahoo messanger, telefon dan sebagainya, telah memendekkan jarak antara dua orang walaupun mereka berada jauh. Apa yang aku boleh cakap, binalah 'bonding' antara due kekasih, nescaya mereka akan selamat. Tetapi, bagaimanakah hendak membina bonding itu? Jika ditanya kepada aku, aku akan menjawab, kepercayaan adalah yang utama. Kalau kepercayaan antara satu sama lain tidak wujud, maka aku menbuat konklusi, 'dipole-dipole bond' lah hubungan itu. Seterusnya, mengenali antara satu sama lain. Ini juga adalah element penting dalam membina 'bonding'. Dan yang terakhir [aku dah lapar, malas nk pikir lg...haha], memahami antara satu sama lain juga penting. Semua ini penting. Setahu aku, kebanyakan LDR tidak berhasil kerana bonding yang dibina itu lemah. Mungkin pendapat para muda-mudi sekarang menyatakan, LDR ini tidak berhasil. Ia akan berhasil jika element yang aku cakapkan tadi ada. DAN sekiranya ia tidak menjadi, maka ambil bersabar dan fahamilah, jodoh itu ditangan Tuhan, bukan diatas duit syiling 50 cent seperti mana dalam cerita 'selamat pagi cinta'........
p/s: aku mengesyorkan movie 'selamat pagi cinta' kepada mereka yang bercinta...wakaka... peace...=p
5 comments:
erk, selamat pagi cinta?
Selamat Pagi Cinta...should be selamat malam wandai....hahaha
yess...selamatt pagi cinta..bkn selamat malam wandai..haha
hahahahahaha
aku setuju dengan adib.
andoc, ia patut jadi:
Selamat Tidur Wandai
lol.
xkan sejak ko stay kat makmur nie ko nak jd mcm yg mcm yg berkeliaran kat luar tu adib... perrggh, kua ngan wandai tgk citer tu... hahahahaaha
Post a Comment