Saturday, 13 November 2010

Senario Sitcom

Sebut je Senario, sape yang tak kenal kumpulan pelawak di TV3 setiap malam. Kalau tak silap aku, kumpulan ni mula bertahta di hati rakyat malaysia dari taun 1995 terdiri dari Wahid, Azlee, Lan Pet Pet, Hamdan dan Ilyas.  selepas rancangan ala-ala raja lawak (Sinaran Pasport Kegemilangan eh?). Keluarnya Hamdan dan Ilyas, masuknya Yasin dan Apek, kehangatan kumpulan ni semakin kuat dan lawaknya semakin menjadi-jadi. Bukan sahaja lawak, kumpulan ni juga menghasilkan lagu-lagu yang sempoi, yang bermotifkan nasihat yang berguna. 
Sudah lebih satu dekat kumpulan ni ditubuhkan. Kehadiran program reality seperti Raja Lawak, dengan kehadiran solo Apek dan Yasin, telah menimbul kumpulan ni. Tapi, dengan beberapa movie yang dihasilkan oleh Senario telah mengukuhkan lagi kedudukan senarion ini di hati rakyat Malaysia. Lawak yang tak habis-habis dikuarkan. Kenapa dengan kumpulan ni? Mungkin idea lawaknya sekarang tidak seberapa menjadi yang dianggap kurang berkesan. Akibatnya, rakyat mula beralih ke siaran lain yang dikatakan lebih seronok seperti Astro Ria. Ade sesetengah yang berpendapat senario telah membuat lawak bodoh, yang tidak sedap diperdengarkan. Ade juga rakyat Malaysia yang berasa segan dengan siaran sitcom ni yang mane dikatakan kurang standard berbanding negara-negara luar untuk dipertontonkan di televisyen. 

SO WHAT?

Apa yang kurangnya standard kumpulan ni? Mane ko nak cari kumpulan macam ni di luar negara yang ade produce lagu, movie dan sitcom? Cuba bagitau aku kumpulan sitcom mane yang dapat hasil 'product' sebegini. Dengan general news aku ade ni, aku cakap takde group lain dah. This is the only group that I know the best sitcom. Walaupon dulu aku tak tengok sangat siaran ni, tapi aku respect lah dengan Senario. Ohoi rakyat Malaysia, kalo ko nk condemn or kutuk this group, please bring up another group that can beat this group. Can you? 



p/s: Sokonglah product Malaysia demi kemajuan, sape lagi nak sokong product kita kalau bukan kita. Nak harapkan orang luar, mat saleh, takdenye. Jangan nak kutuk je. (Salah satu sikap rakyat Malaysia, heh.)


2 comments:

Anonymous said...

i would say they past their time now..they r awesome at comedy, singing, n acting even hosting a program tp masa zaman gemilang je...sekrang i would agree that they r annoying!!!hahaha

~Biotech Boy~ said...

ciss...sbb dah lame sgt, tu y annoying tu. kalo time dlu gempak ah. still respect ah.

Followers