Haih..bangun sahaja dari tidur sudah pukul 10. Itu pon kerana dikejutakan oleh moyang aku dan juga parent aku. Katanya mahu pergi ke rumah nenek aku dibandar. Malasnya nak kuar rumah, dah la hujan, jalan jammed. Satu keadaan yang mana amat nyenyak untuk aku tidur. So, aku terpaksa bangunlah dari kerusi sofa yang menjadi tempat aku tidor.
Selepas bersiap, maka bertolaklah aku kerumah nenek aku yang berhampiran bandar itu. Akan tetapi, rupe-rupenye parent aku mahu pergi bershopping dahulu. Huh...memang malas lah aku hendak ikut, paham-paham sajalah kalo perempuan bershopping macam mane. Aku pula terpaksa lah ikut. Punye la lame, sudah satu Bilion aku tawan. Ohh...untuk pengetahuan kamu semua, Bilion adalah shopping mall yang ketiga terbesar selepas KB mall dan Tesco. tempat ini sudah jarang orang pergi kerana dengan kemunculan KB mall, shopping mall ini sudah tenggelam sedikit.
Owh..punyerla lame duduk didalam kereta, banyak yang aku fikirkan. Salah satunya, spekulasi terhadap jammed yang melampau dikelantan. Setiap cuti, jalan-jalan di kota bharu mesti jammed. Pergi sahaja jalan itu jammed, jalan ini jammed. Untuk pengetahuan semua, jammed di kota bharu mengalahi jammed di KL. Agak teruk. Pemandu-pemandu yang agak sengal dengan keegoan masing-masing, membuatkan aku menyumpah...so, ini adalah spekulasi aku terhadap jalan jammed.
Selepas bersiap, maka bertolaklah aku kerumah nenek aku yang berhampiran bandar itu. Akan tetapi, rupe-rupenye parent aku mahu pergi bershopping dahulu. Huh...memang malas lah aku hendak ikut, paham-paham sajalah kalo perempuan bershopping macam mane. Aku pula terpaksa lah ikut. Punye la lame, sudah satu Bilion aku tawan. Ohh...untuk pengetahuan kamu semua, Bilion adalah shopping mall yang ketiga terbesar selepas KB mall dan Tesco. tempat ini sudah jarang orang pergi kerana dengan kemunculan KB mall, shopping mall ini sudah tenggelam sedikit.
Owh..punyerla lame duduk didalam kereta, banyak yang aku fikirkan. Salah satunya, spekulasi terhadap jammed yang melampau dikelantan. Setiap cuti, jalan-jalan di kota bharu mesti jammed. Pergi sahaja jalan itu jammed, jalan ini jammed. Untuk pengetahuan semua, jammed di kota bharu mengalahi jammed di KL. Agak teruk. Pemandu-pemandu yang agak sengal dengan keegoan masing-masing, membuatkan aku menyumpah...so, ini adalah spekulasi aku terhadap jalan jammed.
- Seperti mana aku dan juga keluarga aku, kebanyakan orang kelantan mencari rezeki dan menuntut ilmu jauh nun disana. hehe..sememangnya orang kelantan ini, pergi saja kemana jua, akan terjumpa at least satu orang dikawasan itu. Sepertinya di Sunway, ada sahaja orang kelantan yang menuntut ilmu disana. So, tidak hairanlah mengapa jalan-jalan jammed truk. masing-masing membawa kereta masing untuk pulang beraya.
- Dengan membuat pemerhatian berdasarkan plate-plate kereta yang berada diatas jalan raya, aku membuat andaian bahawa orang kelantan kebanyakannya berkahwin dengan orang luar. Kata pak sedara aku, orang perempuan kelantan agak kerek dan jual mahal, tidak hairan lah die berkahwin dengan orang johor. hehe...Aku pon tidak tau spekulasi itu betul atau tidak, tapi yang aku rase, orang muda kelantan sudah memecahkan tradisi mereka dengn=an berkahwin dengan orang luar...=p
- Kata parent aku, kadang -kadang orang luar datang ke kelantan untuk shopping. dengan taraf hidup yang rendah. makan yang murah, tempat tinggal yang juga murah, shopping mall yang besar-besar, itu sudah mencukupi untuk manarik orang luar datang ke kelantan. Rantau panjang dan wakaf che yeh adalah hot place bagi orang-orang luar. Rantau panjan adalah kawasan bebas cukai dan wakaf che yeh adalah kawasan memborong. Tempat-tempay ini sememangnya jammed sepanjang waktu cuti.
Aku rase, itu sahaja spekualasi yang boleh aku wat. Kepada kawan-kawan, Salamat hari raye haji dan kepada yang akan berkorban, jangan korbankan diri. Dan juga tidak lupa kepada kawan aku, si abi, jangan menangis walaupon ko berada jauh disisi keluarga. Parent kamu tidak mengorbankan lembu kesayangan kamu itu..dont worry ekk..=p
0 comments:
Post a Comment